Linnea arbetar som undersköterska på operation

Undersköterska i en operationssal

Linnea Broman arbetade tidigare som undersköterska på ett demensboende, men ville testa något nytt och tyckte att det verkade spännande på operation.

Sedan några år tillbaka arbetar Linnea Broman som undersköterska på operation inom kliniken ANOPIVA - anestesi, operation och intensivvård - på Universitetssjukhuset i Linköping. Informationen i jobbannonsen lockade henne att söka tjänsten.

Linnea, vad är det som gör att du trivs med att arbeta på operation?
Det är spännande och ingen dag är den andra lik. Jag gillar att det kan gå från en lugn dag där man vet vad som ska göras till att det kommer en akut patient och man ska helt ställa om.

Vad är den stora skillnaden från dina tidigare jobb?
Jag får utvecklas på ett sätt som jag aldrig fått göra tidigare, jag känner mig viktig och behövd. Jag har aldrig haft så roligt på ett jobb tidigare.

Hur ser en arbetsdag ut?
Alla dagar är väldigt olika och det kan skifta väldigt fort, men oftast så går jag till den sal och operation jag blivit tilldelad och pratar ihop mig med mina kollegor som jag ska jobba med. Jag läser på om operationen och patienten och förbereder sedan vad som ska göras.

Vi jobbar som ett team där vi söver patienten samtidigt som vi dukar upp instrumenten som ska användas under operationen. Vi använder mycket medicinteknisk utrustning och det är jag som undersköterska som sköter den under operationen. Jag är även den osterila på salen som tar fram det som operationssjuksköterskan och kirurgen behöver.

Om jag som undersköterska funderar på att söka jobb inom operation, vad behöver jag känna till eller ha med mig sedan innan, tycker du?
Det är tufft i början, särskilt de första sex månaderna, det är mycket man ska lära sig och det är en helt ny miljö man går in i. Mina kollegor stöttade mig verkligen. Det viktigaste att ha med sig sedan tidigare är absolut ett intresse.

Välkommen att söka jobb

Alla jobb på Region Östergötlands operationsavdelningar finns bland Lediga jobb.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?