Frågor och svar om sommarjobb

Vad roligt att du är intresserad av att vikariera hos oss i Region Östergötland under sommaren! På den här sidan finns svar på vanliga frågor.

Hur söker jag sommarjobb?

Sommarjobben i hälso- och sjukvården finns samlade på sidan Sommarjobb.

Hur går rekryteringsprocessen till?

När du har skickat in din ansökan hanteras den av ett rekryteringsteam. Vi arbetar med löpande urval och behandlar ansökningarna i den ordning de kommer in, så sök gärna så snart du kan.

För att så enkelt som möjligt kunna matcha din ansökan med verksamheternas behov av medarbetare över sommaren är det viktigt att du i din ansökan skickar med den information som efterfrågas. Om din ansökan saknar något kan vi komma att be om kompletteringar från dig.

Är du aktuell för tjänsten kommer du att få mejl och sms för att ange referens för digital referenstagning via Refapp. Därefter kommer vi ringa dig för en kortare telefonavstämning. Slutligen kommer vi att vidarebefordra din ansökan till en av våra verksamheter.

Din ansökan kan endast behandlas av en verksamhet i taget. Är din ansökan intressant för en verksamhet tar den rekryterande chefen kontakt med dig för en fysisk intervju. Annars skickas din ansökan till en annan verksamhet. Eftersom din ansökan kan komma att hanteras i flera steg kan rekryteringsprocessen ta längre tid än normalt.

Om du inte går vidare i rekryteringsprocessen får du ett e-postmeddelande om detta. Om du inte har fått ett sådant e-postmeddelande är du fortfarande aktuell i rekryteringsprocessen.

Vi ser fram emot din ansökan!

Vad ska jag tänka på när jag skickar in min ansökan?

För att förenkla urvalsarbetet önskar vi en så komplett ansökan som möjligt med den efterfrågade informationen i ansökningsformuläret. Informationen är viktig för att vi ska kunna matcha dig med en verksamhet på ett bra sätt.

Komplett ansökan innehåller:

• Bifogat personligt brev och ett CV där du beskriver dina tidigare arbetslivserfarenheter. Har du gjort praktik kan du inkludera detta.
  • Bifogade intyg från utbildningar, legitimation eller examensbevis. Om du ännu inte har examen, bifoga LADOK-utdrag från de kurser du läst. Vi säkerställer att de kompletterande dokument du bifogat är giltiga och att du är behörig för tjänsten.

Om din ansökan saknar något av ovanstående kan vi komma att be dig att göra en komplettering.

Om du redan har gjort en muntlig överenskommelse om semestervikariat med en chef i en av verksamheterna ska du ange den personens namn och på vilken enhet som personen arbetar.

Får jag önska vilken avdelning jag är intresserad av att arbeta på?

Vi arbetar för att matcha dina intressen och kompetenser med verksamheternas behov av medarbetare under sommaren. Om du ansöker tidigt finns det större möjlighet att det finns plats på den avdelning du önskar att arbeta på.

Hur och när får jag besked?

Vårt mål är att du ska få återkoppling inom en månad från det att du skickat in din ansökan. Då rekryteringsprocessen för sommarvikariat inom hälso- och sjukvården är omfattande kan den pågå under en längre tid. Detta kan påverka tiden som går innan du får återkoppling.

Hur snabbt kan jag förvänta mig att få svar eller återkoppling?

Vi arbetar löpande med rekryteringsprocessen under ansökningstiden och är måna om att återkoppla till dig så fort som möjligt. Vi kommer att kontakta dig via den e-postadress och det telefonnummer som du har angivit i din ansökan, så var gärna uppmärksam på inkomna e-postmeddelanden eller samtal från oss. Ibland kan e-postmeddelanden från våra system sorteras i skräpposten, så titta gärna där någon gång ibland efter att du har skickat in en ansökan till oss.

Har du frågor om hur det går i rekryteringsprocessen kan du kontakta: Sommarvikariat@regionostergotland.se.

Jag har inte hört något efter jag fick information om att jag blev godkänd på första intervjun och att min ansökan skickades vidare till avdelning/en rekryterande chef, hur lång tid brukar det ta?

Det kan ta lite olika lång tid för chef att ta kontakt för en andra intervju. Vårt mål är att du ska få återkoppling inom fem arbetsdagar.

Hur gör jag för att ändra något i min ansökan?

Alla ansökningar hanteras i rekryteringssystemet Varbi. För att redigera din ansökan loggar du in i Varbi och gör uppdateringar eller tillägg Länk till annan webbplats..

Använd samma inloggningsuppgifter som när du sökte tjänsten och uppdatera din ansökan med efterfrågad information ovan. Notera att det endast är du själv som har behörighet att uppdatera din ansökan.

Hur många veckor förväntas jag arbeta under sommaren?

Vi ser positivt på om du kan arbeta sammanhängande åtta veckor eller mer, vanligtvis från mitten av juni till mitten av augusti. Detta för att underlätta sommarplaneringen för våra verksamheter. Introduktion kan ske utöver dessa veckor.

Hur ser introduktionen för sommarvikarier ut?

Du får både en introduktion på avdelningen där du ska jobba, och ett regionövergripande yrkesspecifikt introduktionsprogram med olika programsteg. Allt för att du ska känna dig trygg in i din anställning i Region Östergötland.

Fler frågor? Skicka gärna din fråga till: Sommarvikariat@regionostergotland.se

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Relaterad information