Försenad diagnos av höftfraktur (RÖ 2022/7507)

Chefläkare Erik Fransson vid lasarettet i Motala har gjort en anmälan enligt Lex Maria.

Diarienummer: RÖ 2022/7507

Äldre patient med flera sjukdomar, bland annat konstgjord knäled på höger sida. Patienten har under vården kontakt med sin vårdcentral på grund av smärta i den högra knäleden, röntgen utförs som inte visar något avvikande.

Slutet av maj söker patienten akutmottagningen med kvarstående besvär från sitt knä, under besöket faller patienten på undersökningsrummet och slår i huvudet, skiktröntgen visar att det uppstått en mindre blödning under den hårda hjärnhinnan varför patienten läggs för observation. En ny röntgen undersökning av knät utförs som är normal och leden undersöks även av ortoped. Efter en veckas inneliggande vård förvärras smärtan i det högra benet där misstanke uppstår ett det kan vara höftleden som är skadad. Röntgen verifierar att det finns en fraktur i höftleden och patienten genomgår en operation vilket orsakat förlängt vårdförlopp.

En intern utredning har genomförts.

För mer information kontakta: Chefläkare Erik Fransson, 010-103 00 00

Beslut

2022-10-27: Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har fattat beslut i anmälan enligt lex Maria, diarienr: 3.1.1-39229/2022

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) avslutar ärendet och kommer inte att vidta några ytterligare åtgärder.

Skälen för beslutet

Inledningsvis konstaterar IVO att den anmälda händelsen uppmärksammades av
vårdgivaren i maj 2022 och att anmälan inkom till IVO den 10 oktober 2022. Av 3 kap. 5§ patientsäkerhetslagen (2010:659) framgår att en anmälan ska göras snarast efter det att händelsen inträffat. I det här fallet anser IVO att vårdgivaren inte uppfyllt detta krav. I övrigt bedömer IVO att vårdgivaren har fullgjort sin skyldighet att utreda och anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada. Enligt IVO framstår vårdgivarens slutsatser som rimliga och adekvata. Vårdgivaren har vidtagit åtgärder för att hindra att något liknande inträffar igen.