Fördröjd diagnos och behandling (RÖ 2022-5297)

Chefläkare Erik Stenkviskt vid Vrinnevisjukhuset i Norrköping har gjort en anmälan enligt lex Maria.

Diarienummer: RÖ 2022-5297

Patient med tidigare högt blodtryck, ryggproblem samt sömnbesvär, opererat höftplastik i slutet på Mars 2022. Inkommer några dagar efter slutenvården på grund av smärta samt svullnad i ben som bedöms var postoperativt normalfynd. Utskrivs till hemmet, söker i mitten av april ånyo akut med ambulans, där sökorsaken inte tydligt identifieras. Bedöms först såsom värk från operationsområdet, men det föreligger även andfåddhet, vilket i efterhand visar sig vara den primära sökorsaken. Efter ca 10 timmars väntan på akutmottagningen diagnostiseras till sist en omfattande proppbildning i lungorna, vilket är ett livshotande tillstånd. Adekvat behandling kan härefter sättas in.

Internutredning med stöd i händelseanalys samt handlingsplan har upprättats.

För mer information kontakta: Chefläkare Erik Stenkvist, 010-103 00 00

IVO beslut 2022--09-15, dnr 3.1.1-32099/2022-4

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) avslutar ärendet och kommer inte att vidta några ytterligare åtgärder.

Skälen för beslutet

IVO bedömer att vårdgivaren, har fullgjort sin skyldighet att utreda och anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada. Enligt IVO framstår vårdgivarens slutsatser som rimliga och adekvata. Vårdgivaren planerar att vidta åtgärder för att hindra att något liknande inträffar igen.