Ej färdigutredd vid utskrivning (RÖ 2022/1561)

Chefläkare Rose-Marie Pettersson vid Universitetssjukhuset i Linköping har gjort en anmälan enligt Lex Maria.

Diarienummer: RÖ 2022/1561

Yngre patient med riskfaktorer och tidigare misstänkt hjärtsjukdom, lades in på grund av andningsbesvär och misstänkt hjärtsvikt. Provtagning och undersökningar inte helt konklusiva, och provsvar misstolkats men behandling med vätskedrivande minskade symtomen. Patienten önskade gå hem innan utredningen var klar och beviljades detta. Avled kort efter hemkomsten.

Intern utredning utförd.

För mer information kontakta: Chefläkare Rose-Marie Pettersson, 010-103 00 00

Beslut

2022-06-17: Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har fattat beslut i anmälan enligt Lex Maria, diarienr: 3.1.1-16000/2022

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) avslutar ärendet och kommer inte att vidta några ytterligare åtgärder.

Skälen för beslutet

IVO bedömer att vårdgivaren, efter begärd komplettering, har fullgjort sin skyldighet att utreda och anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada. Enligt IVO framstår vårdgivarens slutsatser som rimliga och adekvata. Vårdgivaren har vidtagit och planerar att vidta åtgärder för att hindra att något liknande inträffar igen.

010-103 00 00 (växel)