Risk för allvarlig vårdskada på grund av fördröjd handläggning (RÖ 2021/5017)

Chefläkare Erik Stenkvist vid Vrinnevisjukhuset i Norrköping har gjort en anmälan enligt lex Maria.

Diarienummer: RÖ 2021/5017

Tidigare frisk patient som tillkallar ambulans på grund av hög feber och luftvägssymtom sedan mer än en vecka. Ambulanspersonal bedömer på plats att patienten eventuellt har en Covidinfektion och ger egenvårdsråd. Utifrån Vitalparametrar borde dock patienten sannolikt transporterats till sjukhus för vidare omhändertagande. Patienten inkommer akut mindre än ett dygn senare med bild av en Addisonkris och får intensivvård.

Internutredning samt handlingsplan har upprättats.

För mer information kontakta: Chefläkare Erik Stenkvist, telefon 010-103 00 00

IVO beslut 2022-04-21, dnr 3.1.1-04895/2022-5

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) avslutar ärendet och kommer inte att vidta några ytterligare åtgärder.

Skälen för beslutet

IVO bedömer att vårdgivaren, efter begärd komplettering, har fullgjort sin skyldighet att utreda och anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada. Enligt IVO framstår vårdgivarens slutsatser som rimliga och adekvata. Vårdgivaren har vidtagit och planerar att vidta åtgärder för att hindra att något liknande inträffar igen.

010-103 00 00 (växel)