Vaccination ger bra skydd inför storhelgerna

Vaccinationen mot influensa och covid-19 pågår till och med 28 februari 2024. Nu kan även alla som är 18-64 år boka tid eller besöka drop in för vaccination.

När vi träffar familj och vänner är det viktigt att skydda de äldsta och de i riskgrupp mot covid-19 och influensa. Vaccination ger ett bra skydd mot allvarlig sjukdom och minskar risken för inläggning på sjukhus.

Vaccinationstäckningen för personer som är 18-64 år och tillhör en riskgrupp når i dagsläget endast cirka 30 procent. Hittills har äldre personer varit bättre på att vaccinera sig. Bland de som är över 80 år har cirka 77 procent vaccinerat sig.

– Vaccinationstäckningen bland äldre är högre jämfört med personer som är 18-64 år med bakomliggande sjukdom, trots att båda grupper rekommenderas vaccination. Därför uppmanar vi särskilt alla som rekommenderas vaccination att boka tid eller besöka drop in inför kommande storhelger, säger Kerstin Jonsson, vaccinationssamordnare i Region Östergötland.

Erbjudande kan upphöra

För de som rekommenderas vaccination mot covid-19 och influensa är det kostnadsfritt. I dagsläget är även covidvaccinationen gratis för friska personer som är 18–64 år. Troligen upphör det erbjudandet 28 februari.

– Om man är mellan 18–64 år och inte tillhör en riskgrupp för covid-19, är det bra att passa på att vaccinera sig nu när möjligheten finns. Just nu vet vi inte vilka rekommendationer som kommer att gälla efter den 28 februari, säger Kerstin Jonsson.

Nya lokaler i Norrköping

Torsdag den 14 december öppnar Vaccinationskliniken sina nya lokaler på Malmgatan 41 i Norrköping. Vaccinationen i Mässhallen upphör och lokalerna blir återigen till för sportutövning. I Linköping förväntas nya lokaler öppna under våren 2024.

Information om säsongens vaccination mot covid-19 och influensa samt tidsbokning på 1177.se/Ostergotland. Länk till annan webbplats.