Världsdagen för psykisk hälsa med livspusslet som tema

Den 10 oktober är utsedd av WHO till Världsdagen för psykisk hälsa. I Östergötland uppmärksammas dagen med prova på-aktiviteter, utställare och föreläsningar på årets tema Livspusslet för dig som är mitt i livet. Två av dem som föreläser under dagen är På spåret-duon Hanna Hellquist och Ina Lundström.

– Alla är välkomna. Årets tema rör i princip alla i arbetsför ålder. Varför inte prova på att ha ett samtal om existentiell hälsa, eller höra tidigare OS-höjdhopparen Linus Thörnblad berätta om hur han mitt i karriären drabbades av psykisk ohälsa, säger Christian Andersson, utvecklingsledare i Region Östergötland och samordnare för Världsdagen för psykisk hälsa.

Region Östergötland arrangerar Världsdagen för psykisk hälsa tillsammans med alla länets kommuner, samarbetsorganisationen Nationell samverkan för psykisk hälsa (NSPH) och studieförbund. Arrangemanget finansieras med bidrag från projektet Uppdrag psykisk hälsa, en del av Sveriges kommuner och regioner, som syftar till att motverka psykisk ohälsa.

– Vi pratar ofta om vår fysiska hälsa, men inte lika ofta om den psykiska hälsan, vilket är något vi vill förändra och normalisera. Den psykiska ohälsan står för cirka hälften av alla sjukskrivningar i Sverige, säger Christian Andersson.

Han hoppas att besökarna ska få med sig inspiration och kunskap kring hur man främjar sin, eller en närståendes, psykiska hälsa.

Världsdagen för psykisk hälsa anordnas i Värmekyrkan i Norrköping klockan 11-19 och är kostnadsfri.

Länk till programmet Länk till annan webbplats.

Text: kommunikationsenheten