Arkitekturfestivalen Arknat bygger unika vindskydd i Östergötland

Bild på ett vindskydd i skogen vid Höga kusten.
Ett av Arknats vindskydd, detta uppfört vid Höga kusten. Foto: Arknat

Den 11 augusti startar den två veckor långa arkitekturfestivalen Arknat, som arrangeras av föreningen med samma namn. En grupp arkitekturstudenter från hela Norden samlas för att tillsammans utforma och uppföra tre vindskydd i trä som ska förgylla platser kring Tåkern och Omberg.

Arknat startade 2017 och genomförs i år för åttonde gången. Syftet med den internationellt uppmärksammade arkitekturfestivalen är att öka förståelsen för träbyggnation för framtidens arkitekter och förstärka samspelet mellan arkitektur och natur. Arknat resulterar i vindskydd som ska bidra till ökad utevistelse och folkhälsa.

I sommar väntar först Arknat i Västervik i juni och därefter vid Tåkern-Omberg i augusti. Basen för Arknat blir vandrarhemmet i Svanshals, där de 15 utvalda studenterna kommer leva och verka. På mindre än två veckor ska designidéer realiseras i form av unika, platsdesignade vindskydd för allmänheten, och visa hur arkitektur och natur kan flätas samman. Inbjudna föreläsare och coacher kommer att hjälpa och inspirera studenterna under deras vistelse.

Region Östergötland är samarbetspartner och bidrar med totalt 200 000 kronor i finansiering från regionutvecklingsnämnden och trafik- och samhällsplaneringsnämnden när Arknat kommer till Östergötland.

– Det känns bra att vi från Region Östergötland kan vara med och genomföra Arknat vid Tåkern-Omberg. Det förenar på ett spännande sätt friluftsliv, kultur och hållbart byggande, säger Per Larsson (KD), ordförande i regionutvecklingsnämnden.

Utvalda placeringar för de tre vindskydden är södra och norra sidan av Tåkern och på Omberg.

– Tåkern-Omberg blir en perfekt plats för oss och kommer visa vilken fantastisk mångfald av natur det finns ”runt knuten”. Uppenbarligen var denna plats väldigt intressant och populär bland studenterna – nytt rekord i antal sökande talar sitt tydliga språk, säger Martin Björklund, projektledare för Arknat.

De nya vindskydden ska invigas den 24 augusti.

Text: kommunikationsenheten

Arknat Tåkern-Omberg är ett samarbete mellan Arknat, Länsstyrelsen Östergötland, Region Östergötland, Ödeshögs kommun och Vadstena kommun.

Läs mer om Arknat på Regional utvecklings webbplats Länk till annan webbplats.

Arknats egen webbplats Länk till annan webbplats.