Stort förtroende för 1177 i Östergötland
Invånarna i Östergötland känner i hög grad till 1177. Förtroendet för informationen ökar och allt fler vänder sig i första hand till 1177 när de är oroliga för sin hälsa, visar en varumärkesundersökning.
Tillgänglig när man behöver hjälp, få kontakt med kompetent personal, personlig hjälp och bra service. Så förklarar invånarna varför de i första hand vänder sig till 1177 när de är oroliga för den egna eller andras hälsa, i en undersökning av attityder kring varumärket 1177. Undersökningen har gjorts på både regional och nationell nivå och för Region Östergötland har drygt 1 000 svar samlats in. Resultatet har förbättrats inom många områden jämfört med den mätning som gjordes 2022 och i flera fall ligger Östergötland högre än den nationella nivån.
De flesta känner till 1177. 99,3 procent har hört talas om varumärket. 97,2 procent vet att de kan ringa 1177 för råd om hälsa och vård, jämfört med 94,7 procent 2022.
Högt förtroende
Förtroendet för 1177 är fortsatt högt. 83 procent av östgötarna uppger att de har stort förtroende, jämfört med 82 procent i den förra mätningen. De som använder webbplatsen 1177.se uppger att de väljer den för att den ger bra, saklig information och att de litar på dem som står bakom den.
– Det är glädjande att så många känner till och vänder sig till 1177 och dessutom ser det som en pålitlig källa, säger Annica Öhrn, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Östergötland.
På frågan om var man i första hand vänder sig om man själv eller någon familjemedlem blir sjuk och behöver kontakt med vårdpersonal (genom telefon, app, chatt, videosamtal eller e-tjänster) svarar 62 procent 1177, jämfört med 56 procent 2022.
Bredd i användande
Allt fler invånare söker information på 1177.se och använder 1177:s e-tjänster. 94.5 procent har någon gång sökt information på 1177.se. 96,4 procent känner till att det går att logga in på 1177.se och 93,8 procent har någon gång loggat in och använt tjänster för att utföra personliga vårdärenden. Östgötarna använder webbplatsen och de digitala tjänsterna i större omfattning än befolkningen som helhet. I hela landet uppger knappt 90 procent att de sökt information på 1177.se och nästan 91 procent att de loggat in för att använda e-tjänster.
– Det är positivt att allt fler söker information på webbplatsen och att så många har använt e-tjänsterna. Det är även roligt att se att det finns en bredd i användandet av 1177. Invånarna tar kontakt genom telefon, app, videosamtal och e-tjänster, säger Annica Öhrn.
Det är Origo group som på uppdrag av Inera har genomfört varumärkesundersökningen. Datainsamlingen gjorde i en webbpanel i november och december 2024.
Text: Cecilia Ottosson
Om 1177
1177 är en nationell samlingsplats för information och tjänster inom hälsa och vård. Det går att besöka 1177.se, logga in för personliga e-tjänster och ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning.1177 är ett samarbete mellan Sveriges regioner.
Publicerad