Han är årets konsthantverkare

Hannes Öhman, Vadstena, vid Hannes Woodcraft har utsetts till Årets konsthantverkare i Östergötland. Priset, 15 000 kronor, delas ut under Östgötadagarna i september.

Region Östergötland har under flera år utsett Årets konsthantverk inför Östgötadagarna. Förra året beslutade regionutvecklingsnämnden att utveckla priset och ersätta det med ett stipendium på 15 000 kronor. Det ska ges till en yrkesverksam konsthantverkare, slöjdare eller formgivare som belönas för hela sitt konstnärskap. Konsthantverkaren ska bedriva sin verksamhet på den östgötska landsbygden.
Årets stipendium tilldelas Hannes Öhman vid Hannes Woodcraft. Han är konsthantverkare och möbelsnickare som bor i Vadstena och har sin verkstad i Motala. Hannes Öhman tillverkar exempelvis piedestaler, pallar och bord. Han kombinerar sitt hantverkskunnande med ett engagemang för hållbarhet och lokala material.

Gediget konsthantverk

– Det är mycket glädjande att vi kan uppmärksamma både gediget konsthantverk och hållbart landsbygdsföretagande, när vi beslutar om Årets konsthantverkare i Östergötland. Hannes Öhman från Vadstena är helt klart en värdig mottagare till årets utmärkelse, säger Per Larsson (KD), ordförande i regionutvecklingsnämnden.

Pristagaren får möjlighet att ställa ut i ett av Hemslöjdens skyltfönster i Linköping under september. Utställningen startar första helgen i september då det även är Hemslöjdens dag.
Stipendiet delas ut i samband med Östgötadagarna, som också de genomförs i september.

Text: Cecilia Ottosson