region-ostergotland

Spelteknik framgång i habilitering

En kvinna står upp och har virtual reality-glasögon på sig.
Spel i en virtuell verklighet gör att personer kan prova aktiviteter de inte förut utfört på grund av sina funktionsnedsättningar, förklarar fysioterapeuten Stina Hilding samtidigt som hon själv spelar ett virtual reality-spel.

Ökad fysisk aktivitet och övning i samspel och kommunikation. Det är några lyckade effekter när habiliteringen i Region Östergötland nu erbjuder gaming som träningsform för personer med funktionsnedsättningar.

– Barn och unga med funktionsnedsättningar har svårt att vara fysiskt aktiva. Vi jobbar mycket med att hitta roliga sätt att träna och lek brukar öka motivationen. Eftersom barn generellt använder spel i sin vardag föddes tanken att prova det som träningsform, berättar Stina Hilding, fysioterapeut vid länsteamet inom habiliteringen i Östergötland.

Därför startade hon och arbetsterapeuten Cecilia Backe ett projekt. De ville ta reda på hur gaming – att spela via PC, konsol, surfplatta eller smart telefon med teknik som antingen skapar en påhittad verklighet (VR) eller förstärker verkligheten (AR) – kan användas i habilitering. Syftet var att öka fysisk aktivitet och delaktighet i vardagen för barn och ungdomar med funktionsnedsättningar.

Samspel och kommunikation

De fick delta i projektet individuellt eller i grupp och gamingen visade sig snart ha flera positiva effekter.

– De som har funktionsnedsättningar behöver träna för att bland annat behålla funktioner och minska smärta. Det som är så bra med gaming är att det förutom fysisk träning stimulerar kognitiva förmågor och ger övning i samspel och kommunikation, säger Stina Hilding.

– Många vågar utmana sig själva. Det har varit fantastiskt att se personer göra rörelser de inte trodde de klarade, säger Cecilia Backe.

En styrka med dessa spel och tillbehör är att de kan anpassas utifrån förmågor. Dessutom gör spel i en virtuell verklighet att personer kan prova aktiviteter de inte förut utfört på grund av sina funktionsnedsättningar.
När projektet utvärderades upplevde både deltagare och medarbetare gaming positivt.

– När patienten känner att det är lustfullt och blir motiverad underlättar det för oss att tillsammans nå målet med habiliteringen, säger Stina Hilding.

Sedan årsskiftet är gaming en del av habiliteringens ordinarie verksamhet.
Habiliteringen i Östergötland erbjuder habiliteringsinsatser för barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättningar som är medfödda eller som uppstått tidigt i livet.

Text: Cecilia Ottosson
Foto: Alfred Rombo

Mer om gaming


*Virtual reality (VR), virtuell verklighet. Här tränar man med hjälp av datorprogram, handkontroller och VR-glasögon. Det kan handla om allt från matlagning till att paddla kajak eller bowla.
*Augmented reality (AR), förstärkt verklighet. Verkligheten kombineras med digitalt innehåll, ett AR-spel kan exempelvis gå ut på att fånga digitala figurer som ser ut att finnas i den miljö vi är.

Senast uppdaterad

Region Östegötlands logotyp

Region Östergötland

581 91 Linköping
Organisationsnummer:
23 21 00-0040

010-103 00 00 (växel)

region@regionostergotland.se

Sociala medier