Krister Björkegren blir regiondirektör i Halland

Krister Björkegren har meddelat att han slutar som regiondirektör i Östergötland för att tillträda motsvarande tjänst i Region Halland den 1 juni. Rekrytering av ny regiondirektör kommer att inledas omgående.

– Jag beklagar att Krister ska sluta, men önskar honom lycka till i sin kommande roll i Halland. Jag vill tacka honom för stort engagemang och viktiga insatser för regionen under dessa år, säger regionstyrelsens ordförande Marie Morell (M).

Krister Björkegren har varit regiondirektör sedan den 1 oktober 2017.

– Östergötland är ett fantastiskt län och det har varit stimulerande att leda den breda verksamhet som regionen ansvarar för. Jag är stolt över organisationen och det alla medarbetare och chefer åstadkommer varje dag för invånare och patienter – inte minst de insatser som gjorts under pandemin, säger Krister Björkegren.

Karl Landergren, som idag är medicinsk direktör, föreslås gå in som tillförordnad till dess att ny regiondirektör är på plats. Formellt beslut om tillförordnad regiondirektör fattas av regionstyrelsen den 5 april och skiftet planeras ske den 17 april.

Text: kommunikationsenheten

010-103 00 00 (växel)