Håll avstånd – sommarkampanj
Med informationskampanjen Håll avstånd vill Region Östergötland sprida budskapet om hur viktigt det är att fortsätta hålla avstånd i sommar för att smittspridningen av covid-19 inte ska ta fart igen. Kampanjmaterialet består bland annat av T-shirtar och kommunikation i sociala medier.
T-shirt till medarbetare
I kampanjens första del har budskapet om att hålla avstånd tryckts upp på t-shirtar i olika varianter. Alla medarbetare i regionen har fått hämta ut en t-shirt, till sig själv eller till någon annan som vill hjälpa till att sprida budskapet. Med 14 000 medarbetare är tanken att budskapet ska synas på många olika ställen i sommar: på stranden, i glasskön, på campingen eller var man vistas.
Östgötska profiler sprider budskapet
I kampanjens andra del har regionen tagit hjälp av kända personer med koppling till Östergötland som vill vara med och sprida budskapet. Anders Tegnell, Nilla Fischer och Andreas Norlén är några av de profiler som tagit emot en T-shirt och ställt sig bakom kampanjen. Denna del av kampanjen används på olika sätt i sociala medier under sommaren, bland annat i en serie filmer där tröjorna lämnas över på distans med glimten i ögat. Allt kampanjmaterial taggas med hashtaggen #hållavstånd.
Filmer i kampanjen