Region Östergötland

Smarta tips på balans för äldre

[2019-09-27]

De flesta fallolyckorna bland äldre sker i hemmet. Men med enkla åtgärder kan många fall förhindras. Det berättar Hanna Didriksson, arbetsterapeut i Rehab Öst, som deltar i den nationella kampanjveckan Balansera mera.

Bilden visar en kvinna som balanserar och en man som går bredvid

Hon har varit med i kampanjen sedan starten för fem år sedan och vet hur viktigt det är att äldre personer håller sig på benen.

– Balansen försämras med åldern, redan vid 60 år och uppåt. Därför rekommenderar vi att man börjar träna sin balans, säger Hanna Didriksson, arbetsterapeut i Rehab Öst i Region Östergötland.

Äldre personer får lättare frakturer än yngre. Det kan räcka med ett fall på golvet eller att ramla ur en stol för att bryta sig. Dessutom kan fallolyckor leda till bland annat sårskador, inre blödningar, hjärnskakning och i värsta fall till döden.

Se över hemmiljön

Förutom träning och bra mat finns det gott om åtgärder att ta till i hemmet, förklarar arbetsterapeuten. Som till exempel att plocka bort mattor och lösa sladdar från golvet. Att sitta ner och duscha eller använda halkmatta. Att flytta ner sådant som används ofta i köket för att slippa klättra upp på pallar. Och att skaffa en bärbar telefon och nattbelysning.

– Det finns en mängd tips för att förhindra att man ramlar och det är bra att tänka förebyggande även om man inte har problem, säger Hanna Didriksson.

Föreläser på landsbygden

Den nationella kampanjen Balansera mera pågår under vecka 40 och går ut på att antalet fallolyckor bland äldre ska minska. Tillsammans med Norrköpings kommun och Räddningstjänsten Östra Götaland kraftsamlar Region Östergötland för att fler äldre ska hitta balansen.

Tidigare år har föreläsningar om balans arrangerats i centrala Norrköping, men i år sker en förändring på den punkten.

– Det har kommit önskemål från pensionärerna själva om att föreläsarna ska komma ut på landsbygden eftersom alla inte kan ta sig in till stan. Därför hålls föreläsningarna i Skärblacka och Östra Husby i år. Det brukar vara ett stort intresse och det hoppas vi att det blir även denna gång, säger Hanna Didriksson.

Under kampanjen i de östra länsdelarna varvas föreläsningar om balans med praktiska balanstester och träningstips (se program). Balansera mera samordnas av
Socialstyrelsen och det årliga temat är mat, motion och medicin.

Textansvarig: Carolina Häggkvist, 010-103 77 85

Till programmet: Balansera mera 2019

Det här kan du göra själv:

  • Försök leva sunt och äta rätt. Har du svårt att äta finns hjälp för att få näring.
  • Träna regelbundet. Dagligt program med tåhävningar, knäböj och promenader i mån av ork.
  • Gå ut i solen för att få D-vitamin.
  • Använd gånghjälpmedel om du behöver.
  • Använd halkskydd när det är halt.
  • Se över hemmiljön. Ta bort sladdar, mattor och skaffa en nattlampa om du går upp på natten.
  • Sluta röka om du röker och dra ner på eller avstå från alkohol.
  • Be läkaren se över mediciner, kan något tas bort?