Region Östergötland

Rehab öst på digital frammarsch

Bilden visar Johanna Råsten och Malin Zimmerman från Rehab öst.

[2019-10-29]

Det ska vara lätt att hantera sina bokade tider hos vården digitalt. Som patient ska man kunna få sin tid via 1177.se och själv gå in och om- och avboka tiden om det behövs. Dessutom ska man kunna ankomstregistrera sig digitalt. Så fungerar det på Rehab öst.

Region Östergötland vill att en större del av kommunikationen med patienterna ska ske digitalt. Den digitala utvecklingen har skett långsammare i vården än i många andra offentliga verksamheter, men nu inför regionen allt fler digitala tjänster i snabbare takt.

Rehab öst är en av de verksamheter i Region Östergötland som använder flera olika digitala möjligheter för att förenkla för patienterna. Ett exempel är att patienterna inte längre behöver ha med sig kallelsen med ett boknings-ID för att använda självbetjäningsterminalen. I stället räcker det med personnumret.

– Det är lysande! Tidigare stod den mer eller mindre oanvänd. Nu har självincheckningen gått från 50 till 450 besök i veckan och trenden håller i sig, säger vårdenhetschefen Malin Zimmerman.

Bokade tider syns

Som patient på Rehab öst kan man se sina bokade tider på 1177.se och man har möjligheten att boka och omboka sina egna tider.

– Vi gör det här för att underlätta för patienterna att hantera sina tider. Det blir en mycket enklare väg in, säger Malin Zimmerman.

Har man som patient aktiverat aviseringar på sin personliga sida på 1177.se får man dessutom ett meddelande via sms och/eller e-post när en ny tid bokas in av vården. Ytterligare en digital nyhet är att den som får en remiss till arbetsterapin själv kan boka in den första tiden på 1177.se.

"Det är en vinst"

Rehab Öst har märkt att patienterna reagerar snabbare när de här möjligheterna finns. Johanna Råsten, arbetsterapeut och IT resurs-person, berättar:

– Det är en vinst att en tid som avbokas kan bokas av någon annan en minut senare och det här kan våra patienter göra klockan 22 på kvällen när vi inte är på plats.

Hon fortsätter:
– Det innebär att färre patienter uteblir och att vår administration minskar. Förhoppningsvis kommer vi att kunna ta emot flera patienter samtidigt som trycket på receptionen minskar.

Fortfarande skickar Rehab öst en kallelse till samtliga patienter för att säkerställa att alla verkligen har nåtts.

Textansvarig: Carolina Häggkvist, 010-103 77 85

Bild nedan: Här syns de bokade tiderna på 1177.se. Pilen visar ingången till inställningar för den personliga sidan, där aviseringar aktiveras.