Region Östergötland

”Vi testade och bidrog tidigt”

Porträtt av Erik Nellmark

Coronautbrottet välte omkull många branscher mer eller mindre över en natt. Erik Nellmark på tillväxtenheten var med och tog fram plattformen matchajobben.nu som snabbt lockade tusentals besökare. 
– Vi såg att det fanns ett behov och vågade testa, säger han.

Coronautbrottet försatte många företag i Östergötland i en akut kris. Efterfrågan rasade, produktion avstannade och konsumtionen sjönk. Erik Nellmark minns hur han i sina personliga flöden på sociala medier såg mängder av personer som ropade på hjälp. Inlägg om att "jag har slut på uppdrag, men jag kan måla" eller "det står stilla här, men jag var snickare när jag var 25, hör av er" duggade tätt.

– Utbrottet kom såklart som en chock för alla. Det man såg direkt och de tankar som började snurra var hur kommer det här påverka näringslivet? säger Erik Nellmark som jobbar på tillväxtenheten i Region Östergötland med uppdrag att stärka Östergötlands tillväxt.

Samtidigt som många såg sina jobb och uppdrag försvinna fanns det företag som plötsligt upplevde ett ökat behov av arbetskraft och tjänster. Regionen lyfte frågan i främjarsystemet för företag i Östergötland och tankarna om att göra något snabbt åt behovet mottogs mycket väl. En enkel webbtjänst där företag som söker uppdrag, eller har arbetskraft tillgänglig, kunde lägga upp vad de kan erbjuda. På samma sätt kunde företag som sökte arbetskraft, eller ville köpa andra tjänster, lägga upp sina behov.

– Vi pressade fram webbplatsen matchajobben.nu på två veckor. Det här var precis i början av pandemin och de stora stödpaketen från regeringen hade inte kommit än. Vi tog fram ett verktyg för företag att jobba tillsammans och hjälpas åt att ta sig igenom en sådan här kris, säger Erik Nellmark.

Intresset för den kostnadsfria webbtjänsten blev stort och lockade många företag. Totalt anslöt sig ungefär 70 företag och under april och maj besökte 10 000 användare webbplatsen. Det snabba initiativet väckte intresse runtom i Sverige och tre regioner, Stockholm, Gotland och Sörmland, anslöt sig.

– Det är svårt att säga exakt vilka effekter det gav, men det uppfattades som en väldigt positiv insats av näringslivet. Och kul att andra regioner hakade på. Så här i efterhand kan man se det som exempel där vi testade och bidrog tidigt. Hellre det än att göra långa analyser om läget och sedan konstatera att det var för sent, säger Erik Nellmark. 

Namn: Erik Nellmark
Yrke: Marknadsföringsansvarig, Enheten för tillväxt