Region Östergötland

”Vi kände ett jättestort ansvar”

Bild på Charlotta Jonegård

Munskydd, visir, handsprit, flaskor – allt skyddsmaterial till vårdpersonalen tog slut i början på pandemin. Inte bara i Sverige, utan i hela världen.
- Vi fick i princip över en natt släppa allt och bara fokusera på att jaga material, säger Charlotta Jonegård, verksamhetschef för inköp, service och logistik i Region Östergötland. 

Vad gör man när all typ av material för att vårdpersonal ska känna sig trygga för att kunna hantera ett dödligt virus tog slut. Över hela världen. På en och samma gång.

- Vårt behov av det här materialet ökade med säkert flera tusen procent. Det var en enorm obalans i efterfrågan och utbud. Ett tag hade vi operativa inköpare som webbhandlade masker och länsade hyllorna på tvål ute i butikerna.

Charlotta Jonegård och hennes medarbetare fick växla arbetssätt över en natt och jaga material i alla möjliga kanaler. Nya leverantörer, nya kontaktnät och nya samarbetspartners söktes upp för att få tag i allt från munskydd och visir till flaskor och pumpar för handsprit.

Utmaningarna blev fler när behovet av hundratals produkter för covidpatienter, som respiratorer och högflödesgrimmor, ökade drastiskt och sen kom brist på undersökningshandskar, engångstextilier…ja, listan blev lång.

- Det var mycket känslor. Vi kände ett jättestort ansvar och en jättestark vilja att göra det yttersta för alla. Samtidigt var det klart att vi kände en oro för att om vi överhuvudtaget skulle klara av det. 

Parallellt med den intensiva inköpsjakten inleddes ett samarbete med experter på intensivvård, Test och Innovation och personer från smittskydd och vårdhygien för att hitta alternativa lösningar på hur man exempelvis kan återanvända slangar eller producera vissa kopplingskomponenter på hemmaplan.

- När vi inte fått tag på saker så har de tagit fram alternativ. Vi har fått otroligt mycket hjälp, samarbetet har varit helt avgörande för att lösa de bitarna. 

Charlotta Jonegård och hennes ledningsgrupp byggde upp tvärfunktionella jaktteam som har daglig bevakning av leveranser in till regionens centrallager. Så snart någon produkt börjar avvika så går det en signal till inköpare som tar kontakt med leverantörer.

- Det är proaktiv dialog, ”när kommer det” eller ”varför kommer det inte”. Ungefär så. 

Med det nya arbetssättet har lagernivåer byggts upp och Charlotta känner sig inte alls orolig för materialtillgången.

- Det skapar ett handlingsutrymme om det skulle bli en akut situation igen. Vi har veckor eller månader på oss att agera istället för timmar eller till och med minuter som det handlade om förra våren om vi skulle klara påskhelgen med handsprit och tvål. 

Namn: Charlotta Jonegård
Yrke: verksamhetschef för Inköp, service och logistik