Lättläst: Tandvård
Folktandvården har ungefär 40 kliniker
i Östergötland
som ger tandvård.
Du kan också få tandvård
hos en privat tandläkare.
Du får själv välja till vilken tandläkare
och till vilken klinik du vill komma.
Du ringer till kliniken och bokar en tid.
Klinikerna ger vanlig tandvård till
både barn och vuxna.
Om du behöver speciell tandvård
hjälper din tandläkare dig
så att du får komma till en specialisttandläkare
som ger dig rätt behandling.
Om du behöver akut tandvård
Om du behöver akut tandvård
ska du ringa till din tandläkare.
Du kan också ringa telefonnumret 1177
till Folktandvårdens jour.
Kostnad för tandvård
Avgiften för tandvård är olika
för olika sorters behandlingar.
Du har rätt att få veta
vad behandlingen kommer att kosta
innan du får den.
Tandvården är gratis
till och med det år som du fyller 23.